Integriti dan Tadbir Urus
- Home
- Corporate
- Tadbir Urus Korporat
- Integriti dan Tadbir Urus
Integriti dan Tadbir Urus
Integriti merupakan sebahagian daripada nilai korporat KWAP sejak penubuhannya sebagai dana persaraan sektor awam terbesar di Malaysia pada tahun 2007. Nilai tersebut diperkukuh melalui komitmen kami untuk mengamalkan tadbir urus yang baik serta amalan perniagaan yang beretika dengan melaksanakan dasar, prosedur dan mekanisme yang berkaitan.
Jika anda mempunyai sebarang maklumat berkaitan salah laku serta tindakan yang tidak beretika atau menyalahi undang-undang terhadap KWAP dan/atau anak syarikatnya, sila kemukakan laporan kepada Pejabat Integriti dan Tadbir Urus (IGO) melalui saluran pemberian maklumat seperti yang dinyatakan di bawah. Identiti anda dan maklumat yang diberikan akan dirahsiakan.
Saluran pemberi maklumat KWAP adalah seperti berikut:
e-Borang (klik di sini) di laman sesawang KWAP dan platform dalaman lain
Temu janji dengan pegawai IGO
Talian Terus: 03-2174 8090
Surat fizikal kepada IGO:
Pejabat Integriti dan Tadbir Urus
Tingkat 36, Menara Integra, The Intermark
348, Jalan Tun Razak
50400 Kuala Lumpur
Para petugas KWAP sentiasa tertakluk kepada peraturan-peraturan yang telah ditetapkan sebagai panduan bagi mereka mengamalkan tatalaku beretika di dalam melaksanakan tanggungjawab mereka.
Klik di sini untuk membaca Kod Tatalaku dan Etika KWAP
KWAP mengamalkan pendekatan sifar toleransi terhadap semua bentuk rasuah dan korupsi. Kami komited untuk mengekalkan dan memelihara piawaian tertinggi dalam tadbir urus, akauntabiliti dan ketelusan; serta mematuhi undang-undang dan peraturan. Komitmen ini dirangkakan dalam Dasar Anti-Rasuah dan Korupsi yang digunapakai untuk Ahli Lembaga dan Panel Pelaburan, kakitangan, anak syarikat serta rakan perniagaan KWAP.
Klik di sini untuk Dasar Anti-Rasuah dan Korupsi KWAP
KWAP mengamalkan Dasar Tanpa Hadiah, dengan pengecualian tertentu, untuk mengelakkan percanggahan kepentingan atau melanggar undang-undang anti-rasuah dan korupsi.
Semua kakitangan KWAP perlu bertindak demi kepentingan KWAP dan tidak meletakkan diri mereka di dalam kedudukan yang menyebabkan mereka terlibat dalam aktiviti untuk kepentingan peribadi atau melibatkan percanggahan kepentingan. Suatu percanggahan kepentingan timbul apabila kepentingan peribadi atau perhubungan menjejaskan atau kelihatan menjejaskan kebebasan mana-mana tindakan/pertimbangan yang perlu dibuat oleh seorang kakitangan dalam melaksanakan tugasnya untuk KWAP. Sebarang percanggahan kepentingan yang timbul seharusnya diisytiharkan dengan sewajarnya.
KWAP telah diperakui dengan pensijilan ISO 37001:2016 Sistem Pengurusan Antirasuah (ABMS) sejak 3 Disember 2021.
Penetapan serta pelaksanaan kawalan dan langkah pencegahan anti-rasuah di KWAP yang mematuhi piawaian ABMS akan memastikan ia mencukupi bagi menangani risiko rasuah dalam organisasi.
Pensijilan ini meliputi fungsi-fungsi berikut yang dilaksanakan oleh jabatan KWAP di Kuala Lumpur dan Cyberjaya, serta anak syarikatnya, KWEST Sdn. Bhd. dan Prima Ekuiti (UK) Limited:
- Pengurusan caruman;
- Pentadbiran, pengurusan dan pelaburan dana persaraan, termasuk sokongan fungsi dan operasi; serta
- Pengurusan dan pembayaran pencen.
KWAP komited untuk mengekalkan dan terus mengukuhkan kawalan dan langkah-langkah berkaitan yang telah ditetapkan, selaras dengan piawaian global bagi anti-rasuah serta amalan terbaik.