Page 14 - KWAP_AR2022
P. 14

12             KUMPULAN WANG PERSARAAN (DIPERBADANKAN)  MEREALISASIKAN KETERJAMINAN MASA HADAPAN




                                                     PERUTUSAN
                                             KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF


          Hasil daripada komitmen kami sepanjang tahun ini   Ini diikuti dengan penyelesaian Fasa 1 Migrasi RENTAS
          menjana hasil memberangsangkan apabila pendapatan   ISO 20022, yang menjadikan KWAP sebagai institusi bukan
          ekuiti persendirian secara keseluruhannya telah melepasi   bank pertama yang berjaya menyelesaikan Fasa 1 projek
          sasaran. Penekanan  terhadap penggunaan  modal dalam   migrasi dan berada dalam kedudukan keempat dalam
          peluang-peluang baharu dan belian balik dana sedia   industri sebagai peserta RENTAS.
          ada menyumbang kepada 13 komitmen pelaburan dana
          di mana lapan merupakan pelaburan baharu dan lima   Objektif migrasi RENTAS ISO 20022 adalah untuk
          daripadanya adalah belian balik. Beberapa pilihan dan   mewujudkan kerangka yang standard bagi membolehkan
                                                            penggunaan bahasa yang sama untuk mesej berkaitan
          peluang untuk pelaburan-bersama telah dinilai, susulan   pembayaran, laporan pengurusan tunai, sekuriti, pertukaran
          itu pelaburan dimulakan dengan Petronas Ventures, dan   asing dan perkhidmatan dagangan bagi menyokong proses
          diikuti oleh syarikat teknologi dron dan perkhidmatan iaitu   dalam institusi kewangan.
          Aerodyne telah dijalankan.
                                                            Satu lagi inisiatif yang berjaya diselesaikan adalah
          KWAP juga telah menerima kelulusan peruntukan sebanyak   penilaian kepada kustodian luar (EC) KWAP bagi kos dan
          RM500 juta untuk Dana Perintis. Dana ini bertujuan untuk   perkhidmatan berbanding EC dalam dan luar di pasaran.
          memanfaatkan momentum pelaburan yang terhasil     Penilaian  ini dilakukan  setiap lima  tahun sekali  sebagai
          daripada  pembangunan  ekosistem  teknologi  tempatan.   penanda aras ke atas bank-bank yang mempunyai potensi,
          Salah satu petunjuk kejayaan dalam sektor ini adalah   dari segi perkhidmatan mereka serta melaksanakan aktiviti
          melalui kewujudan dua syarikat bernilai lebih USD1 bilion   semakan harga.
          di Malaysia.
                                                            Kami juga melaksanakan teknologi Proses Automasi
          Trajektori positif juga direkodkan dalam segmen hartanah.   Robotik (RPA) untuk menambah baik kecekapan dalam
          Portfolio  pelaburan  hartanah  kami  yang  terdiri  daripada   pengedaran dan kelulusan pembayaran surat pengesahan
          18 hartanah telah memberi hasil tahunan sebanyak 4.1%,   dan baucar, tunai dan pelarasan sekuriti serta pelaporan
          dengan 3.68% purata pulangan lima tahun.          pegangan  saham  utama  secara elektronik.  Pada  tahun
                                                            ini juga, Robot RPA kami, TESSA, telah dikonfigurasi
          Antara pencapaian  yang  membanggakan pada  tahun   untuk menjalankan tiga aktiviti tambahan iaitu mengurus
          ini adalah hasil daripada sinergi antara jabatan dan anak   proses lewat masa bagi pembayaran pencen Pindahan
          syarikat dilancarkan bagi mempelbagaikan segmen   Dana Elektronik (EFT), menyediakan khidmat pengaktifan
          hartanah kami. Merentasi benua, Prima Ekuiti (UK) Limited   kata laluan untuk pengurusan pencen sistem PG2 dan
          menyokong kuat dalam mengurus portfolio hartanah KWAP   memantau prestasi sistem PG2 secara menyeluruh.
          yang sedia. Pasukan kami berjaya menyelesaikan lebih   Hasil daripada tumpuan berterusan terhadap peningkatan
          daripada 10 transaksi pengurusan aset untuk hartanah   mutu  perkhidmatan,  perkhidmatan  persaraan  KWAP
          di Eropah, termasuk pusat membeli-belah The Chimes,   telah mencapai sasaran yang membanggakan dengan
          bangunan pejabat 100 Cheapside dan 10 Gresham Street di   mencapai 98.42% melebihi jangkaan peratusan minimum
          United Kingdom, yang menjadikan tahun ini lebih produktif.  Indeks Tahap Perkhidmatan (SLA) yang ditetapkan pada
                                                            95%, walaupun terdapat penambahan tiga komponen SLA
          KWAP turut membuat pelaburan sulung untuk dana    baharu dan tahap penilaian yang lebih ketat.
          hartanah domestik dalam logistik, dana pembangunan
          serta pelaburan pertama yang meluaskan lagi pendedahan   MENINGKATKAN PENJENAMAAN MELALUI SESI
          geografi kami di Asia.                            LIBAT URUS
          MENINGKATKAN STRUKTUR DAN                         Tahun ini merupakan tahun yang dinamik untuk sesi
          PERKHIDMATAN                                      libat urus bersama pihak berkepentingan selepas
                                                            tamatnya  kekangan   pandemik.   KWAP    berjaya
          Dalam proses menambah baik struktur KWAP, Kerangka   melaksanakan lebih 100 program dan sesi libat urus yang
          Pengalaman Pelanggan telah diperkenalkan sebagai asas   membabitkan pihak berkepentingan dalaman dan luaran,
          dalam penubuhan Jabatan Pengalaman Pelanggan.     termasuk  menganjurkan majlis-majlis korporat, inisiatif
                                                            tanggungjawab sosial korporat (CSR), serta aktiviti kelab
                                                            sukan.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19