Page 14 - KWAP_AR2022
P. 14
12 KUMPULAN WANG PERSARAAN (DIPERBADANKAN) MEREALISASIKAN KETERJAMINAN MASA HADAPAN
PERUTUSAN
KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF
Hasil daripada komitmen kami sepanjang tahun ini Ini diikuti dengan penyelesaian Fasa 1 Migrasi RENTAS
menjana hasil memberangsangkan apabila pendapatan ISO 20022, yang menjadikan KWAP sebagai institusi bukan
ekuiti persendirian secara keseluruhannya telah melepasi bank pertama yang berjaya menyelesaikan Fasa 1 projek
sasaran. Penekanan terhadap penggunaan modal dalam migrasi dan berada dalam kedudukan keempat dalam
peluang-peluang baharu dan belian balik dana sedia industri sebagai peserta RENTAS.
ada menyumbang kepada 13 komitmen pelaburan dana
di mana lapan merupakan pelaburan baharu dan lima Objektif migrasi RENTAS ISO 20022 adalah untuk
daripadanya adalah belian balik. Beberapa pilihan dan mewujudkan kerangka yang standard bagi membolehkan
penggunaan bahasa yang sama untuk mesej berkaitan
peluang untuk pelaburan-bersama telah dinilai, susulan pembayaran, laporan pengurusan tunai, sekuriti, pertukaran
itu pelaburan dimulakan dengan Petronas Ventures, dan asing dan perkhidmatan dagangan bagi menyokong proses
diikuti oleh syarikat teknologi dron dan perkhidmatan iaitu dalam institusi kewangan.
Aerodyne telah dijalankan.
Satu lagi inisiatif yang berjaya diselesaikan adalah
KWAP juga telah menerima kelulusan peruntukan sebanyak penilaian kepada kustodian luar (EC) KWAP bagi kos dan
RM500 juta untuk Dana Perintis. Dana ini bertujuan untuk perkhidmatan berbanding EC dalam dan luar di pasaran.
memanfaatkan momentum pelaburan yang terhasil Penilaian ini dilakukan setiap lima tahun sekali sebagai
daripada pembangunan ekosistem teknologi tempatan. penanda aras ke atas bank-bank yang mempunyai potensi,
Salah satu petunjuk kejayaan dalam sektor ini adalah dari segi perkhidmatan mereka serta melaksanakan aktiviti
melalui kewujudan dua syarikat bernilai lebih USD1 bilion semakan harga.
di Malaysia.
Kami juga melaksanakan teknologi Proses Automasi
Trajektori positif juga direkodkan dalam segmen hartanah. Robotik (RPA) untuk menambah baik kecekapan dalam
Portfolio pelaburan hartanah kami yang terdiri daripada pengedaran dan kelulusan pembayaran surat pengesahan
18 hartanah telah memberi hasil tahunan sebanyak 4.1%, dan baucar, tunai dan pelarasan sekuriti serta pelaporan
dengan 3.68% purata pulangan lima tahun. pegangan saham utama secara elektronik. Pada tahun
ini juga, Robot RPA kami, TESSA, telah dikonfigurasi
Antara pencapaian yang membanggakan pada tahun untuk menjalankan tiga aktiviti tambahan iaitu mengurus
ini adalah hasil daripada sinergi antara jabatan dan anak proses lewat masa bagi pembayaran pencen Pindahan
syarikat dilancarkan bagi mempelbagaikan segmen Dana Elektronik (EFT), menyediakan khidmat pengaktifan
hartanah kami. Merentasi benua, Prima Ekuiti (UK) Limited kata laluan untuk pengurusan pencen sistem PG2 dan
menyokong kuat dalam mengurus portfolio hartanah KWAP memantau prestasi sistem PG2 secara menyeluruh.
yang sedia. Pasukan kami berjaya menyelesaikan lebih Hasil daripada tumpuan berterusan terhadap peningkatan
daripada 10 transaksi pengurusan aset untuk hartanah mutu perkhidmatan, perkhidmatan persaraan KWAP
di Eropah, termasuk pusat membeli-belah The Chimes, telah mencapai sasaran yang membanggakan dengan
bangunan pejabat 100 Cheapside dan 10 Gresham Street di mencapai 98.42% melebihi jangkaan peratusan minimum
United Kingdom, yang menjadikan tahun ini lebih produktif. Indeks Tahap Perkhidmatan (SLA) yang ditetapkan pada
95%, walaupun terdapat penambahan tiga komponen SLA
KWAP turut membuat pelaburan sulung untuk dana baharu dan tahap penilaian yang lebih ketat.
hartanah domestik dalam logistik, dana pembangunan
serta pelaburan pertama yang meluaskan lagi pendedahan MENINGKATKAN PENJENAMAAN MELALUI SESI
geografi kami di Asia. LIBAT URUS
MENINGKATKAN STRUKTUR DAN Tahun ini merupakan tahun yang dinamik untuk sesi
PERKHIDMATAN libat urus bersama pihak berkepentingan selepas
tamatnya kekangan pandemik. KWAP berjaya
Dalam proses menambah baik struktur KWAP, Kerangka melaksanakan lebih 100 program dan sesi libat urus yang
Pengalaman Pelanggan telah diperkenalkan sebagai asas membabitkan pihak berkepentingan dalaman dan luaran,
dalam penubuhan Jabatan Pengalaman Pelanggan. termasuk menganjurkan majlis-majlis korporat, inisiatif
tanggungjawab sosial korporat (CSR), serta aktiviti kelab
sukan.