Page 19 - KWAP_AR2022
P. 19

MEREALISASIKAN KETERJAMINAN MASA HADAPAN  Laporan Tahunan 2022  17










          Kemajuan TERAS 5 Bagi 2022:                       Selain itu, kerangka utama dan model kerja yang telah
                                                            diluluskan dijangka menjadi pemangkin bagi KWAP
          Bagi tahun 2022, TERAS 5 telah berjaya  menyelesaikan   untuk merealisasi Visi 2025. Ini termasuk pembangunan
          44% daripada inisiatif-inisiatif yang berkenaan. Beberapa   dan kelulusan Kerangka Tadbir Urus Korporat yang
          aliran kerja dipertingkatkan di bawah projek ini, iaitu:
                                                            dibangunkan daripada elemen-elemen tadbir urus yang
                                                            berbeza.
                 Penambahbaikan Bahagian Pelaburan:
    Struktur                Tadbir Urus           Modal Insan               Proses                      Digital
                 •   Jabatan Ekuiti                         Penyemakan semua jawatankuasa di KWAP dan kerangka
                 •   Jabatan Pendapatan Tetap               komprehensif telah diperkemaskan di mana hanya satu
                 •   Jabatan Infrastruktur                  pihak diberi kuasa untuk mentadbir penubuhan atau
                 •   Jabatan Strategi Portfolio dan Penyelidikan  pembubaran sesebuah jawatankuasa.
                 •   Jabatan Ekuiti Persendirian
                 •   Jabatan Hartanah (penjenamaan semula   Fokus dan Kemajuan Akan Datang
                    daripada Jabatan Pelaburan Hartanah)
                                                            Inisiatif TERAS 5 akan diteruskan pada 2023 selaras
                 Pengaktifan Bahagian Kewangan:             dengan misi untuk menambah baik pengalaman
                 •   Jabatan Perbendaharaan Korporat        pelanggan, dengan menyediakan lebih banyak program
                 •   Jabatan Akaun & Kewangan
                 •   Jabatan Operasi Pelaburan (penjenamaan   jangkauan atau inisiatif libat urus bersama majikan yang
                    semula daripada Perkhidmatan Sokongan   mencarum, Bahagian Pencen Jabatan Perkhidmatan
                    Pelaburan)                              Awam (JPA) dan kementerian-kementerian lain, pejabat
                 •   Fungsi Perolehan                       Setiausaha Kerajaan (SUK) serta agensi-agensi lain.
                 •   Fungsi Kecemerlangan Kewangan
                                                            Fokus  dalam   mengukuhkan   kemampuan    KWAP
                 Pengaktifan Bahagian Digital dan Penggabungan   dipergiatkan lagi untuk menjadi pemangkin pelaburan
                 Jabatan Teknologi Maklumat dan Perkhidmatan   yang dapat memberi manfaat kepada ekonomi Malaysia
                 Teknologi Maklumat yang membentuk:         secara langsung  sekaligus  dapat meningkatkan saiz
                 •   Jabatan Strategi & Digital Perkhidmatan   dana dan mutu perkhidmatan kami kepada pesara.
                 •   Fungsi Sistem Perniagaan Digital
                 •   Fungsi Keselamatan Digital             Digitalisasi merupakan tunjang utama dalam TERAS 5,
                 •   Fungsi Infrastruktur Digital           di mana KWAP dilihat sebagai organisasi celik digital
                 •   Fungsi Pengurusan Data Digital         melalui pembangunan kecekapan pendigitalan dalam
                 •   Pejabat Pengurusan Projek (PMO) - Sistem   warga kerja. KWAP juga dapat menerima manfaat
                    Persaraan Baharu                        daripada analisis data pelaburan dan persaraan melalui
                 Pengaktifan Bahagian Strategi & Perkhidmatan:  penambahbaikan papan pemuka berkaitan dengan
                 •   Jabatan Strategi Korporat (penjenamaan semula   pelaburan dan data pesara.
                    daripada Jabatan Strategi & Prestasi Korporat)
                 •   Fungsi Pemimpin Pemikiran              Salah satu daripada pelan yang dirancang, KWAP
                 •   Jabatan Komunikasi Strategik (penjenamaan   bercadang untuk mempelbagaikan lagi alokasi aset
                    semula daripada Jabatan Hal Ehwal Korporat)  dalam pasaran persendirian dengan tumpuan terhadap
                 •   Jabatan Sumber Manusia                 tiga kelas aset iaitu hartanah, ekuiti persendirian dan
                 •   Jabatan Kesetiausahaan & Undang-Undang  infrastruktur. Ini dilaksanakan bagi mendapatkan
                 •   Fungsi Projek Perusahaan               pulangan lebih optimum daripada pertumbuhan
                                                            yang  dicapai  oleh  pasaran persendirian  berbanding
                 Pengaktifan Bahagian Perkhidmatan Persaraan:  pasaran awam. TERAS 5 akan meletakkan KWAP pada
                 •   Jabatan Pengalaman Pelanggan
                 •   Jabatan Caruman                        kedudukan lebih baik dalam mengenal pasti, memahami
                 •   Jabatan Perkhidmatan Persaraan         dan menangani risiko yang berpotensi untuk berlaku
                                                            disebabkan kepelbagaian ini.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24