Page 19 - KWAP_AR2022
P. 19
MEREALISASIKAN KETERJAMINAN MASA HADAPAN Laporan Tahunan 2022 17
Kemajuan TERAS 5 Bagi 2022: Selain itu, kerangka utama dan model kerja yang telah
diluluskan dijangka menjadi pemangkin bagi KWAP
Bagi tahun 2022, TERAS 5 telah berjaya menyelesaikan untuk merealisasi Visi 2025. Ini termasuk pembangunan
44% daripada inisiatif-inisiatif yang berkenaan. Beberapa dan kelulusan Kerangka Tadbir Urus Korporat yang
aliran kerja dipertingkatkan di bawah projek ini, iaitu:
dibangunkan daripada elemen-elemen tadbir urus yang
berbeza.
Penambahbaikan Bahagian Pelaburan:
Struktur Tadbir Urus Modal Insan Proses Digital
• Jabatan Ekuiti Penyemakan semua jawatankuasa di KWAP dan kerangka
• Jabatan Pendapatan Tetap komprehensif telah diperkemaskan di mana hanya satu
• Jabatan Infrastruktur pihak diberi kuasa untuk mentadbir penubuhan atau
• Jabatan Strategi Portfolio dan Penyelidikan pembubaran sesebuah jawatankuasa.
• Jabatan Ekuiti Persendirian
• Jabatan Hartanah (penjenamaan semula Fokus dan Kemajuan Akan Datang
daripada Jabatan Pelaburan Hartanah)
Inisiatif TERAS 5 akan diteruskan pada 2023 selaras
Pengaktifan Bahagian Kewangan: dengan misi untuk menambah baik pengalaman
• Jabatan Perbendaharaan Korporat pelanggan, dengan menyediakan lebih banyak program
• Jabatan Akaun & Kewangan
• Jabatan Operasi Pelaburan (penjenamaan jangkauan atau inisiatif libat urus bersama majikan yang
semula daripada Perkhidmatan Sokongan mencarum, Bahagian Pencen Jabatan Perkhidmatan
Pelaburan) Awam (JPA) dan kementerian-kementerian lain, pejabat
• Fungsi Perolehan Setiausaha Kerajaan (SUK) serta agensi-agensi lain.
• Fungsi Kecemerlangan Kewangan
Fokus dalam mengukuhkan kemampuan KWAP
Pengaktifan Bahagian Digital dan Penggabungan dipergiatkan lagi untuk menjadi pemangkin pelaburan
Jabatan Teknologi Maklumat dan Perkhidmatan yang dapat memberi manfaat kepada ekonomi Malaysia
Teknologi Maklumat yang membentuk: secara langsung sekaligus dapat meningkatkan saiz
• Jabatan Strategi & Digital Perkhidmatan dana dan mutu perkhidmatan kami kepada pesara.
• Fungsi Sistem Perniagaan Digital
• Fungsi Keselamatan Digital Digitalisasi merupakan tunjang utama dalam TERAS 5,
• Fungsi Infrastruktur Digital di mana KWAP dilihat sebagai organisasi celik digital
• Fungsi Pengurusan Data Digital melalui pembangunan kecekapan pendigitalan dalam
• Pejabat Pengurusan Projek (PMO) - Sistem warga kerja. KWAP juga dapat menerima manfaat
Persaraan Baharu daripada analisis data pelaburan dan persaraan melalui
Pengaktifan Bahagian Strategi & Perkhidmatan: penambahbaikan papan pemuka berkaitan dengan
• Jabatan Strategi Korporat (penjenamaan semula pelaburan dan data pesara.
daripada Jabatan Strategi & Prestasi Korporat)
• Fungsi Pemimpin Pemikiran Salah satu daripada pelan yang dirancang, KWAP
• Jabatan Komunikasi Strategik (penjenamaan bercadang untuk mempelbagaikan lagi alokasi aset
semula daripada Jabatan Hal Ehwal Korporat) dalam pasaran persendirian dengan tumpuan terhadap
• Jabatan Sumber Manusia tiga kelas aset iaitu hartanah, ekuiti persendirian dan
• Jabatan Kesetiausahaan & Undang-Undang infrastruktur. Ini dilaksanakan bagi mendapatkan
• Fungsi Projek Perusahaan pulangan lebih optimum daripada pertumbuhan
yang dicapai oleh pasaran persendirian berbanding
Pengaktifan Bahagian Perkhidmatan Persaraan: pasaran awam. TERAS 5 akan meletakkan KWAP pada
• Jabatan Pengalaman Pelanggan
• Jabatan Caruman kedudukan lebih baik dalam mengenal pasti, memahami
• Jabatan Perkhidmatan Persaraan dan menangani risiko yang berpotensi untuk berlaku
disebabkan kepelbagaian ini.