Page 77 - KWAP_AR2022
P. 77

MEMACU KE ARAH PRESTASI YANG LEBIH BAIK  Laporan Tahunan 2022  75











                    3.  Penambahbaikan Sistem eHemodialisis
                       Sebagai sebahagian daripada usaha ke arah kecemerlangan operasi, KWAP melancarkan
                       penambahbaikan  sistem eHemodialisis  ke atas modul-modul  utama pada 14 Oktober  2022.
                       eHemodialisis adalah sistem yang digunakan oleh pusat-pusat hemodialisis untuk mengesahkan
                       kelayakan  para  pesara  dan  tanggungan  mereka  serta  menghantar  tuntutan  perkhidmatan  yang
                       diberikan kepada KWAP. Penambahbaikan ini telah melancarkan lagi fungsi yang sedia ada seperti
                       pembaharuan lesen operasi secara dalam talian, pengemaskinian nombor akaun bank pusat dialisis,
                       alat pemantauan untuk penyerahan invois serta ciri-ciri yang dipertingkatkan bagi fungsi percetakan
                       surat jaminan. Selain itu, ia juga telah menambah baik ketelusan proses, mempercepatkan tempoh
                       masa pemprosesan dan mengurangkan risiko kesilapan.




                    4.  Meja Bantuan Perkhidmatan Persaraan
                       Sebahagian daripada aktiviti berkaitan pencen termasuklah menjawab sebarang pertanyaan teknikal
                       daripada pihak berkepentingan luar seperti Bahagian Pencen, Jabatan Perkhidmatan Awam, Setiausaha
                       Kerajaan Negeri (SUK), pusat dialisis, hospital dan agensi kerajaan lain. Pada 2022, portal Meja Bantuan
                       Perkhidmatan Persaraan diperkenalkan untuk memudahkan proses yang membolehkan permohonan
                       dan pertanyaan dirakam, dipantau dan dikemas kini secara berpusat. Ini membantu untuk menyelesaikan
                       sebarang isu yang tidak selesai atau tertangguh serta mengurangkan tempoh masa pemprosesan.



                    5.  Automasi Proses Robotik

                       Automasi Proses Robotik (RPA) membolehkan penggunaan proses automasi yang boleh dikonfigurasi
                       tanpa memerlukan kepakaran teknikal dalam pemprograman automasi. Dengan pelaksanaan alat-alat
                       RPA Automasi Di Mana-Mana Sahaja (Automation Anywhere RPA) pada 2021, kami telah memperkenalkan
                       automasi untuk proses-proses yang berulang, mengambil masa, memerlukan ketepatan dan melibatkan
                       tugas di luar waktu kerja. Pada 2022, tiga proses baharu telah diautomasi iaitu pemantauan aplikasi,
                       pengekstrakan data elektronik harian dan proses ketetapan semula kata laluan. Banyak proses telah
                       dikenal pasti untuk pelaksanaan RPA pada tahun-tahun akan datang.




                    6.  Borang Maklum Balas Berkenaan Pengurusan Perhubungan Pelanggan Dalam Talian
                       Borang Maklum Balas Berkenaan Pengurusan Perhubungan Pelanggan Dalam Talian diperkenalkan sebagai
                       alternatif mudah untuk membuat sebarang pertanyaan atau dokumen kepada KWAP. Berbanding cara
                       tradisional seperti mengisi borang atau menghantar e-mel, borang dalam talian memudahkan penyiapan dan
                       penyerahan yang cepat dengan format rasmi dan templat untuk mengelakkan kesalahan dan menambah
                       baik masa pemprosesan. Ciri-ciri mesra pengguna termasuk pilihan drop-down, kemasukan data dalam talian
                       dan pelampiran dokumen sokongan. Masa pemprosesan dan produktiviti juga ditambah baik melalui ciri-ciri
                       borang maklum balas ini.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82