Page 76 - KWAP_AR2022
P. 76

74             KUMPULAN WANG PERSARAAN (DIPERBADANKAN)  MEMACU KE ARAH PRESTASI YANG LEBIH BAIK


                                            ULASAN PERNIAGAAN

                                           PERKHIDMATAN PERSARAAN



         Peranan utama KWAP sebagai agensi kerajaan meliputi pemprosesan dan pembayaran manfaat pencen termasuklah
         ganjaran, pencen, ex gratia, tuntutan berkaitan serta pengurusan perkhidmatan pelanggan. Semua peranan ini dimandatkan
         melalui perjanjian agensi yang telah ditandatangani antara Kerajaan Malaysia dan KWAP. Daripada segi prestasi, Indeks
         Tahap Perkhidmatan (SLA) bagi tahun 2022 telah menetapkan keperluan utama termasuk prestasi peratusan minimum
         pada tahap 95%. Pengawasan terhadap prestasi SLA dipantau dan disemak oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)
         menerusi mesyuarat jawatankuasa yang diadakan pada setiap bulan.

         KWAP mencatat prestasi menjangkaui peratusan minimum SLA, dengan purata skor berwajaran sebanyak 98.42%
         dari Januari sehingga Disember 2022, walaupun bilangan SLA bertambah daripada tujuh kepada 10 dengan
         keperluan-keperluan yang lebih ketat. Sebagai perbandingan, skor wajaran bagi tahun 2021 adalah pada purata 98.26%.

         PENAMBAHBAIKAN PROSES PERNIAGAAN


                    1.  Papan Pemuka Business Intelligence (BI)
                       Pelaksanaan  papan  pemuka  BI  telah  mendapat  pengiktirafan  antarabangsa  daripada  ASEAN  Social
                       Security Association (ASSA) dalam kategori Teknologi Maklumat semasa Mesyuarat Lembaga Pengarah
                       ASSA ke-39 yang diadakan dari 23 hingga 24 November 2022 di Luang Prabang, Laos. Sejak ia dilancarkan
                       pada 2017, pelaksanaan BI telah banyak mempengaruhi dalam penambahbaikan proses perniagaan,
                       produktiviti dan pematuhan terhadap keperluan SLA.





                    2.  Pelaksanaan Portal Semakan Maklumat Pesara di Hospital Kerajaan

                       KWAP melancarkan platform aplikasi berasaskan webnya, Portal Semakan Maklumat Pesara, pada Mei
                       2022 yang membolehkan kakitangan berkuasa di hospital dan klinik kerajaan untuk membuat pengesahan
                       kelayakan pesara dan tanggungan mereka dalam mengakses kelayakan manfaat perubatan. Pelaksanaan
                       portal ini bertujuan untuk menambah baik pengalaman pelanggan di hospital dan klinik tersebut bagi
                       memberikan proses pendaftaran yang lebih mudah serta mengurangkan masa menunggu.
                       Pesara yang telah memuat turun aplikasi MyPesara di peranti mudah alih mereka juga boleh menikmati
                       fungsi e-Kad Pesara yang tersedia dalam aplikasi tersebut. e-Kad Pesara diterima di hospital kerajaan yang
                       merupakan alternatif kepada kad pencen fizikal yang perlu ditunjukkan ketika mengakses perkhidmatan
                       penjagaan kesihatan awam.
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81