Page 74 - KWAP_Integrated-Report_2023
P. 74
MEMPERKAYAKAN MASA HADAPAN MEMPERKAYAKAN KEMAJUAN NEGARA MEMPERKAYAKAN NILAI PIHAK BERKEPENTINGAN MEMPERKAYAKAN IMPAK KEMAMPANAN
MODAL SOSIAL DAN PERHUBUNGAN (SAMBUNGAN)
10 Pencarum Tertinggi
Bil. Majikan RM (juta)
1. Universiti Teknologi Mara 175.76
2. Majlis Amanah Rakyat 91.30
3. Universiti Kebangsaan Malaysia 76.75
4. Universiti Putra Malaysia 51.68
5. Universiti Malaya 46.00
6. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur 45.25
7. Universiti Teknologi Malaysia 44.44
8. Hospital Universiti Sains Malaysia 38.98
9. Universiti Sains Malaysia 35.31
10. Pusat Perubatan Universiti Malaya 30.51
PENGURUSAN PENcEN
Pencapaian Prestasi Indeks Tahap Perkhidmatan Perubahan Kaedah Pembayaran Pencen
KWAP diamanahkan sebagai ejen Kerajaan yang Kami juga telah melaksanakan langkah proaktif yang
bertanggungjawab untuk mentadbir Perkhidmatan mengubah kaedah pembayaran pencen daripada Skim B
Pengurusan Pencen. Prestasi KWAP dipantau rapi, sejajar kepada Skim A. Kaedah ini bertujuan untuk meningkatkan
dengan Indeks Tahap Perkhidmatan (SLA) antara Kerajaan kecekapan proses pembayaran pencen selain
Malaysia dan KWAP. Antara peruntukan yang ditetapkan mengurangkan bilangan kes pencen yang luput.
adalah SLA menggariskan tanggungjawab yang berkaitan
dengan pengeluaran pencen, faedah yang disediakan Di bawah Skim A, pembayaran pencen dikreditkan secara
sekiranya berlaku kematian semasa berkhidmat atau terus ke dalam akaun bank pesara atau penerima, yang
selepas bersara, faedah terbitan, bantuan mengurus jenazah berbeza dengan Skim B di mana pesara atau penerima
serta tuntutan-tuntutan berkaitan. SLA adalah termasuk perlu datang ke kaunter bank pada setiap bulan untuk
peratusan minimum sebanyak 95% yang dikawal selia oleh menuntut bayaran pencen mereka. Kegagalan untuk
Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) pada setiap bulan. Kami menuntut pencen tersebut selama tiga bulan berturut-
merekodkan prestasi cemerlang apabila berjaya mengatasi turut akan menyebabkan pembayaran menjadi luput. Pada
skor prestasi minimum yang ditetapkan secara konsisten, permulaan tahun 2023, terdapat 4,698 kes pencen luput
iaitu dengan purata prestasi berwajaran sebanyak 99.4%
pada tahun 2023 berbanding dengan 98.4% pada tahun yang berjumlah RM12.58 juta.
2022. Langkah ini menyasarkan kumpulan pesara yang tertentu
Selain itu, kami kekal kukuh dengan komitmen bagi termasuk penerima pencen terbitan seperti kanak-kanak
mempertingkatkan kecekapan dalam pembayaran kurang upaya, penerima pencen berusia bawah 18 tahun,
pencen dan menambah baik perkhidmatan untuk pihak serta pemegang akaun bank bersama yang dijalankan
berkepentingan termasuk pesara dan tanggungan mereka. dalam dua fasa. Hasilnya, 5,281 orang penerima bayaran
Oleh itu, kami telah melaksanakan beberapa inisiatif yang pencen telah berjaya beralih kepada Skim A.
berjaya meningkatkan fungsi serta kemudahan kepada
perkhidmatan.
72 KUMPULAN WANG PERSARAAN (DIPERBADANKAN) i LAPORAN TAHUNAN BERSEPADU 2023