Page 74 - KWAP_Integrated-Report_2023
P. 74

MEMPERKAYAKAN MASA HADAPAN   MEMPERKAYAKAN KEMAJUAN NEGARA  MEMPERKAYAKAN NILAI PIHAK BERKEPENTINGAN  MEMPERKAYAKAN IMPAK KEMAMPANAN



          MODAL SOSIAL DAN PERHUBUNGAN (SAMBUNGAN)




          10 Pencarum Tertinggi

           Bil.                              Majikan                                      RM (juta)
           1.     Universiti Teknologi Mara                                                         175.76
           2.     Majlis Amanah Rakyat                                                               91.30
           3.     Universiti Kebangsaan Malaysia                                                     76.75
           4.     Universiti Putra Malaysia                                                          51.68

           5.     Universiti Malaya                                                                  46.00
           6.     Dewan Bandaraya Kuala Lumpur                                                       45.25
           7.     Universiti Teknologi Malaysia                                                      44.44
           8.     Hospital Universiti Sains Malaysia                                                 38.98
           9.     Universiti Sains Malaysia                                                          35.31
           10.    Pusat Perubatan Universiti Malaya                                                  30.51

          PENGURUSAN PENcEN





          Pencapaian Prestasi Indeks Tahap Perkhidmatan     Perubahan Kaedah Pembayaran Pencen
          KWAP diamanahkan sebagai ejen Kerajaan yang       Kami juga telah melaksanakan langkah proaktif yang
          bertanggungjawab  untuk  mentadbir  Perkhidmatan  mengubah kaedah pembayaran pencen daripada Skim B
          Pengurusan Pencen. Prestasi KWAP dipantau rapi, sejajar   kepada Skim A. Kaedah ini bertujuan untuk meningkatkan
          dengan Indeks Tahap Perkhidmatan (SLA) antara Kerajaan   kecekapan  proses  pembayaran  pencen  selain
          Malaysia dan KWAP. Antara peruntukan yang ditetapkan   mengurangkan bilangan kes pencen yang luput.
          adalah SLA menggariskan tanggungjawab yang berkaitan
          dengan pengeluaran pencen, faedah yang disediakan   Di bawah Skim A, pembayaran pencen dikreditkan secara
          sekiranya berlaku kematian semasa berkhidmat atau   terus ke dalam akaun bank pesara atau penerima, yang
          selepas bersara, faedah terbitan, bantuan mengurus jenazah   berbeza  dengan  Skim  B  di  mana  pesara  atau  penerima
          serta tuntutan-tuntutan berkaitan. SLA adalah termasuk   perlu datang ke kaunter bank pada  setiap bulan untuk
          peratusan minimum sebanyak 95% yang dikawal selia oleh   menuntut bayaran pencen mereka. Kegagalan untuk
          Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) pada setiap bulan. Kami   menuntut pencen tersebut selama tiga bulan berturut-
          merekodkan prestasi cemerlang apabila berjaya mengatasi   turut akan menyebabkan pembayaran menjadi luput. Pada
          skor prestasi minimum yang ditetapkan secara konsisten,   permulaan  tahun  2023,  terdapat  4,698  kes  pencen  luput
          iaitu  dengan  purata  prestasi  berwajaran  sebanyak  99.4%
          pada  tahun  2023  berbanding  dengan  98.4%  pada  tahun   yang berjumlah RM12.58 juta.
          2022.                                             Langkah ini menyasarkan kumpulan pesara yang tertentu

          Selain itu, kami kekal kukuh dengan komitmen bagi   termasuk penerima  pencen terbitan  seperti kanak-kanak
          mempertingkatkan  kecekapan  dalam   pembayaran   kurang upaya, penerima pencen berusia bawah 18 tahun,
          pencen dan menambah baik perkhidmatan untuk pihak   serta pemegang akaun bank bersama yang dijalankan
          berkepentingan termasuk pesara dan tanggungan mereka.   dalam dua fasa. Hasilnya, 5,281 orang penerima bayaran
          Oleh itu, kami telah melaksanakan beberapa inisiatif yang   pencen telah berjaya beralih kepada Skim A.
          berjaya meningkatkan fungsi serta kemudahan kepada
          perkhidmatan.
          72  KUMPULAN WANG PERSARAAN (DIPERBADANKAN) i LAPORAN TAHUNAN BERSEPADU 2023
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79