Page 122 - KWAP_Integrated-Report_2023
P. 122
MEMPERKAYAKAN MASA HADAPAN MEMPERKAYAKAN KEMAJUAN NEGARA MEMPERKAYAKAN NILAI PIHAK BERKEPENTINGAN MEMPERKAYAKAN IMPAK KEMAMPANAN
PENGURUSAN RISIKO DAN PEMATUHAN (SAMBUNGAN)
Bagi menyokong dan melengkapi rangka kerja dan dasar Pelaporan Insiden Risiko Operasi
ERM, terdapat dua pendekatan dalam menguruskan risiko
perniagaan KWAP: KWAP menggunakan pelaporan Insiden Risiko Operasi
(ORE) untuk bertindak balas dan mengurus kerugian operasi
Profil Risiko Korporat (cRP) yang berikutan daripada kejadian risiko sebenar. Selain
memantau insiden yang berkaitan dengan risiko, laporan
CRP digunakan sebagai platform dengan pendekatan ORE juga digunakan untuk mengenal pasti punca insiden
konsisten dalam mengenal pasti, menilai, mengurus dan tersebut serta membuat peningkatan sewajarnya bagi
melapor risiko-risiko yang relevan dengan KWAP dalam menghindari insiden yang sama berulang. Pelaksanaan
usaha mencapai objektif-objektif strategik dan hasil-hasil ORE yang berkesan bukan sahaja akan menghasilkan
sasaran. tindak balas risiko yang lebih baik, tetapi juga pengurusan
Profil Risiko Jabatan (DRIP) risiko yang lebih kukuh.
Pengurusan risiko pada peringkat jabatan di KWAP Pada tahun 2023, tiada peristiwa risiko telah menjejaskan
dijalankan pada setiap tahun menerusi penilaian operasi KWAP kerana sebahagian besar ORE telah berjaya
DRIP yang mewajibkan penyertaan daripada semua diselesaikan dengan segera. Langkah-langkah proaktif
jabatan dan fungsi, yang diwakili oleh Pegawai yang diambil bagi menangani ORE adalah termasuk:
Perhubungan Risiko (RLO). Semasa penilaian DRIP,
RLO dari setiap jabatan dan fungsi dalam organisasi • Perbincangan dengan pelbagai pihak bagi
menjalankan penilaian ke atas bidang tanggungjawab mengurangkan risiko dan menghindari insiden untuk
masing-masing bagi mengenal pasti risiko-risiko berulang;
yang berpotensi, menilai keberkesanan kawalan-
kawalan yang sedia ada bagi menguruskan risiko- • Analisis punca utama dan pengesahan untuk proses
risiko tersebut, serta mencadangkan penambahbaikan
atau kawalan tambahan sekiranya wajar. KWAP utama peristiwa risiko bagi meningkatkan kawalan
memanfaatkan DRIP sebagai pendekatan proaktif risiko dan memastikan peranan dan tanggungjawab
dalam pengurusan risiko, yang membolehkan jabatan yang jelas daripada pihak-pihak terlibat;
dan fungsi mengenal pasti serta menangani isu-isu
berpotensi sehingga ke perincian terkecil sebelum • Menyampaikan ORE yang dilaporkan kepada
menjadi masalah yang serius. Jawatankuasa Kepimpinan Kanan (SLC),
Jawatankuasa Risiko dan Pematuhan (RCC), dan
Pendekatan ini membantu menangani semua risiko- mesyuarat-mesyuarat BRCC bagi memastikan semua
risiko berkaitan aktiviti organisasi, justeru memberi
manfaat dalam bentuk pembuatan keputusan isu telah ditangani sewajarnya; dan
strategik berasaskan maklumat, kejayaan pelaksanaan
perubahan, dan peningkatan keberkesanan operasi. • Menjejak dan memantau ORE yang tertunggak dengan
pihak-pihak berkaitan bagi memastikan tindakan
Pendekatan-pendekatan ini harus menangani semua risiko mitigasi tersedia bagi mengurangkan insiden untuk
yang berkaitan dengan aktiviti KWAP dan seterusnya berulang.
memberi manfaat dalam bentuk pembuatan keputusan Program Pengurusan Risiko Penipuan
strategik yang lebih baik, kejayaan pelaksanaan perubahan
dan peningkatan kecekapan operasi. Program Pengurusan Risiko Penipuan (FRMP)
diwujudkan bagi menzahirkan jangkaan Lembaga dan
PENGURUSAN RISIKO OPERASI (ORM) Pengurusan Kanan serta komitmen mereka terhadap
ORM di KWAP mengenal pasti, menilai dan mengurangkan integriti dan nilai-nilai etika yang berkaitan dengan
risiko yang berkaitan dengan operasi perniagaan. Ia pengurusan risiko penipuan dan rasuah di KWAP. FRMP
merupakan asas ERM yang bertujuan untuk mengurus potensi KWAP merangkumi dasar dan garis panduan, program
kerugian dan kerugian sebenar yang berikutan daripada latihan dan kesedaran, serta penilaian risiko penipuan
ketidakcukupan atau kegagalan proses dalaman, warga dan rasuah jabatan.
kerja, sistem, ataupun akibat peristiwa luar. Ia termasuk,
tetapi tidak terhad kepada, penipuan, kerosakan fizikal, Sejajar dengan penubuhan Pejabat Integriti dan Tadbir
gangguan perniagaan, kegagalan transaksi, pelanggaran Urus (IGO) pada tahun 2019, Pengurusan Risiko Rasuah
undang-undang dan kawal selia serta ancaman kesihatan (CRM) dirangkumkan dalam rangka kerja pengurusan
dan keselamatan kakitangan. Pengurusan risiko operasi yang risiko. RMCD dan IGO bekerjasama dalam menilai
tidak optimum boleh menjejaskan reputasi KWAP. risiko penipuan dan rasuah serta menjalankan bengkel-
120 KUMPULAN WANG PERSARAAN (DIPERBADANKAN) i LAPORAN TAHUNAN BERSEPADU 2023