Page 125 - KWAP_AR2022
P. 125
MEMPERKUKUHKAN TADBIR URUS KORPORAT Laporan Tahunan 2022 123
PENGURUSAN RISIKO OPERASI (ORM) • KWAP memudahcarakan perbincangan dengan pihak
lain untuk mengurangkan risiko dan mengelakkan
Risiko operasi adalah kerugian berpotensi akibat kejadian sama berulang
kekurangan atau kegagalan proses dalaman, modal insan
dan sistem atau peristiwa luaran. Ia termasuk tetapi tidak • KWAP dan barisan pertahanan pertama telah
terhad kepada penipuan, kerosakan fizikal, gangguan menjalankan analisis punca masalah dan pengesahan
kepada perniagaan, kegagalan transaksi, pelanggaran proses-proses utama peristiwa-peristiwa risiko bagi
undang-undang dan kawal selia, risiko kesihatan dan mempertingkatkan kawalan risiko dan memastikan
keselamatan pekerja. Ia juga meliputi risiko reputasi peranan-peranan dan tanggungjawab yang jelas
berkaitan operasi atau tatalaku perniagaan KWAP. tertakrif untuk pihak-pihak terbabit;
Bagi menampung operasi perniagaan masa kini yang rumit, • KWAP membentangkan ORE yang dilaporkan dalam
KWAP menggunakan pelaporan Kejadian Risiko Operasi mesyuarat EXCO, RCC dan BRCC bagi memastikan
(ORE) untuk bertindak balas dan mengurus potensi semua isu ditangani dengan sewajarnya; dan
kerugian operasi berikutan kejadian sebenar secara lebih
berkesan. Sekiranya pelaksanaan ORE ini berkesan, hasil • KWAP menjejak dan memantau ORE yang belum
positif ORE bukan sahaja memberi penambahbaikan ditangani dengan pihak-pihak berkaitan bagi
tindak balas kepada kejadian risiko malah meningkatkan memastikan tindakan-tindakan mitigasi tersedia bagi
penambahbaikan kepada pengurusan risiko juga. mengurangkan insiden berulang.
Pada tahun 2022, tiada kejadian risiko dengan impak negatif PROGRAM PENGURUSAN RISIKO PENIPUAN
dilaporkan terhadap operasi kerana majoriti ORE telah
diperbetulkan tepat pada masanya. ORE yang dilaporkan Program Pengurusan Risiko Penipuan telah dijalankan
kebanyakannya di bawah kategori kejadian risiko berikut: sebagai komitmen Lembaga dan barisan pengurusan kanan
terhadap integriti tinggi dan nilai etika dalam pengurusan
Langkah-langkah proaktif dalam menangani ORE yang
dilaporkan adalah seperti berikut: risiko penipuan dan rasuah.
Program Pengurusan Risiko Penipuan KWAP terdiri
daripada polisi-polisi dan garis panduan, latihan dan
i Penipuan Luar;
program kesedaran, serta penilaian risiko penipuan antara
jabatan. Sejajar dengan penubuhan Pejabat Integriti dan
Tadbir Urus (IGO) pada 2019, Pengurusan Risiko Rasuah
ii Gangguan perniagaan dan kegagalan sistem; dan (CRM) diterapkan di dalam kerangka pengurusan risiko.
Hasilnya, RMCD dan IGO bekerjasama dalam membuat
penilaian risiko tematik untuk semua jabatan dan anak-
Pengurusan pelaksanaan, penyampaian dan
iii anak syarikat KWAP.
proses.